Jak działa stabilizator toru jazdy AKS ?

Ciągnąc za sobą długą przyczepę lub taką z wysoką plandeką można zauważyć, że przyczepa zaczyna wężykować i kolebać się na boki w pewnych momentach. Najczęściej dochodzi do tego podczas mijania się z dużymi pojazdami np. z ciągnikami siodłowymi z naczepami, lub wyjeżdżając zza ekranów dźwiękochłonnych. Podczas mijania dużych jednostek jak ciągniki siodłowe z naczepami dochodzi do powstania chwilowego podciśnienia między powierzchniami bocznymi. Przyczepa o mniejszej masie (prawie zawsze będzie to nasza przyczepa) zbacza chwilowo z toru jazdy samochodu ciągnącego, starając się „przykleić” do powierzchni bocznej naczepy. Dodatkowo potęgują tę sytuację siły boczne (np. podmuch wiatru).

Prawdopodobieństwo wystąpienia takiego zjawiska jak wężykowanie jest tym większe im wyższa jest prędkość jazdy, jej masa całkowita oraz wysokość.

Naprzeciw takim problemom wychodzi firma AL-KO ze swoim urządzeniem Stabilizator zaczepu AL-KO AKS.

Zasada działania polega na zastosowaniu czterech okładzin ciernych dociskających bezpośrednio kulę haka(z obu stron, z przodu i z tyłu). W celu maksymalnego zwiększenia współczynnika tarcia okładziny cierne stabilizatora wykonano z materiałów kompozytowych. W odróżnieniu od tradycyjnych zaczepów kulowych, zaczep ze stabilizatorem AL-KO AKS działa na kulę haka „na sucho” to znaczy bez użycia smaru. Siła docisku bocznych okładzin na całkowitej ich powierzchni ciernej wynosi ok. 150 kN na stronę, co odpowiada masie ok. 1,5 tony. Dzięki temu drgania przyczepy względem pojazdu ciągnącego są tłumione już w chwili ich powstania.

Oprócz funkcji tłumienia drgań Stabilizator AL-KO AKS posiada sygnalizację prawidłowego sprzęgu z kulą haka, wskaźnik zaczepu lub/i kuli haka i sygnalizację zużycia okładzin ciernych.

Zastosowanie stabilizatora AKS w żaden sposób nie skraca żywotności pojazdu w czasie manewrowania i postoju. Trwałość okładzin ciernych wynosi ok. 50.000 km.

Ze względu na wyższą cenę stabilizatorów jazdy AKS od standardowych zaczepów kulowych stosuje się je głównie w przyczepach kempingowych, do przewozu koni, podłodziowych a także w przyczepach towarowych firm transportowych oraz przy przewożeniu cennych ładunków takich jak np. samochody. Co nie wyklucza użycia takiego stabilizatora w zwykłej przyczepie towarowej do użytku codziennego.

Categories: Poradniki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *